Da li si čuo, može se i drugačije

„Odustajanje od ulaganja u ljude, radi većega kratkoročnoga dobitka, loše je za društvo (LS128).“


Financijsko tržište danas ima prste gotovo u svemu što čovjek radi. Sve se vrednuje financijskom dobiti. Pa tako svaki klik na vašem smartphoneu, svaki program koji gledate na vašem TV-u, u vašoj kući i u vašoj udobnoj fotelji stvoren je samo zbog novca.

Da li si čuo? Neki stručnjaci znaju reći kako je TV program stvoren samo zato da privuče publiku na reklame. Što više ljudi gleda taj program to više vrijede reklame na njemu, raste zarada.
Gotovo nema branše koja ne djeluje po istom principu.

Dubljim uvidom u principe poslovanja dolazimo do zaključka da ta tzv. slobodna ruka tržišta tlači mnoge nevine ljude. Profit je iznad svega. A čovjek, i njegovo dostojanstvo, su tamo negdje daleko niže na ljestvici.

Cijeni se kratkoročni dobitak, najvažnija je godišnja bilanca, pa makar bila nauštrb društva. Odustaje se od ulaganja u ljude. Mnoge mega-kompanije plaćaju radnike minimalnim mogućim iznosom u branši.

Sad dolazimo do bitnog. Da li je moguće u tako postavljenom sustavu oslobađanje dobrog kapitala i vraćanje vjere u financije koje promiču dobrobit ljudi?

Moguće je. Jer ipak iza logoa i akronima pojedinih tvrtki stoji jedan ili više ljudi.

Radi se o čovjeku i njegovu djelovanju, savjesti, srcu. Oduvijek se radilo o čovjeku.

Povjerenje je temeljno za ulaganja koja rade za opće dobro. A povjerenje je utemeljeno na ljudskoj povezanosti. Poslovi se opet moraju zasnivati na čovjeku, čovjeku koji je baštinik dostojanstva i kao takav najbitniji kotačić u poslovanju neke tvrtke.

Veliko pitanje je: Kako i kada financije mogu postati uključive i služiti čovječanstvu?

Bez okolišanja, mogu već danas. Samo ove poruke moraju stići do što šireg kruga ljudi. Franjina ekonomija nudi rješenja koja zbilja mogu mijenjati svijet, a to znači bolje plaćeni radnici i manje dobiti, ali to jednako znači, motiviraniji radnici i veća proizvodnja.

Nadalje, postavlja se pitanje da li je bitnije biti dobar čovjek ili uspješan poslovni čovjek, ne kažem da se ne može biti oboje ali ako mene pitate biti dobar čovjek je prioritet i bitna srž svakog ljudskog života. Uspjesi na poslovnom planu su tek sekundarni.
Sv. Franjo Asiški bi zasigurno slično govorio o ekonomiji da živi danas.

Mag. theo. Nikola Dominis